Het inschakelen van een reclamebureau

augustus 23, 2018 Post Comment Uncategorized

Na jarenlang als zorgprofessionals zowel in de thuiszorg als in het verpleeghuis te hebben gewerkt, kon dit mijn collega en mijzelf niet langer meer, genoeg voldoening opleveren. We hadden al enige tijd het gevoel, dat de manier van werken niet efficiënt was, dat de bovenlaag van de organisatie veel te groot was, en dat de cliënten steeds meer onder allerlei bezuinigingsmaatregelen te lijden kregen.
Vooral dit laatste feit, vonden we steeds onverteerbaarder worden. Aangezien we met slechts twee collega’s niet heel het beleid van de instelling konden veranderen, bedachten we, dat we het zelf beter konden doen. Daaruit werd het idee geboren om een organisatie op te richten. Met in de eerste instantie de bedoeling om zorg aan huis te leveren. In een later stadium willen we een woonhuis oprichten, waar mensen met een somatische (lichamelijke) hulpvraag terecht kunnen. We kiezen duidelijk voor somatiek, omdat er al veel kleinschalige projecten bestaan voor psycho-geriatrie (dementie), en er ons inziens, op dit moment te weinig van zulke initiatieven zijn voor mensen met een, of diverse, somatische problemen. Onze ideeën waren dus helder, en uiteindelijk hadden we alles rond en zijn we gestart met de coöperatie. Maar om onze eigen huisstijl te ontwikkelen, en daarnaast via een goede campagne naamsbekendheid te verkrijgen, besloten we een reclamebureau uit Tilburg in te schakelen.

Wat deed het reclamebureau voor ons?

Voor onze huisstijl hadden we zelf al ideeën, die op een prachtige manier door het bureau uitgewerkt werden. Er werd een mooi logo ontworpen, dat overal op terugkwam: folders, briefpapier, visitekaartjes en op facturen. Vervolgens hebben we met het reclamebureau bekeken tot welke doelgroep we ons met onze coöperatie zouden richten, en hoe we deze het beste zouden kunnen bereiken. Het reclamebureau ging hier vervolgens mee aan de slag. Duidelijk was al snel, dat we, wanneer we ouderen aan wilden spreken, we niet alleen met nieuwe media als internet of facebook aan de slag moesten gaan. De oude media mochten we zeker niet laten liggen. Dus werden er voor ons folders en visitekaartjes gemaakt, die we huis aan huis verspreiden en op veel plaatsen, zoals huisartsenpraktijken , ziekenhuizen en apotheken achterlieten. Ook hebben we door het reclamebureau in te schakelen, nu onze eigen werkkleding en werktas met het logo. Dit werd allemaal voor ons geregeld, dus hadden we hier geen omkijken naar.
Ondanks dat we onze cliënten zelf denken te bereiken via folders, advertenties en dergelijke, werd ook veel tijd gestoken in de online media. Hier zouden we bijvoorbeeld mantelzorgers of andere hulpverleners op ons bestaan kunnen wijzen.

Een aanrader

We kunnen iedereen die erover denkt een bedrijf te starten, aanraden een reclamebureau in te schakelen. Zonder dat, hadden we in korte tijd nooit zoveel naamsbekendheid gekregen. En dat heeft erin geresulteerd dat we nu al volop aan het werk zijn. Verder heeft het ons veel werk uit handen genomen, en die tijd konden wij besteden aan het nadenken over de zorg voor onze cliënten.